Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Subsidiarita v právu EU
Krátký, Jiří ; Tichý, Luboš (vedoucí práce) ; Pítrová, Lenka (oponent)
Shrnutí V roce 2023 uplyne třicet let od ukotvení zásady subsidiarity, jako obecné zásady právní v právním systému EU. Maastrichtská smlouva představovala zásadní politický krok v evropské integraci. K jeho dosažení zásadně přispělo i ukotvení zásady subsidiarity jako obecné zásady právní. Zásada subsidiarity se měla se stát dynamickou brzdou proti centralizaci a proti plíživému přesunu výkonu pravomocí na orgány EU. Třicet let praxe je vhodnou dobou ke zhodnocení úspěšnosti reálného naplnění této mise. Platí to v roce 2021 o to více, že EU stojí na prahu nové veřejné debaty o budoucnosti evropského projektu. Za tři dekády od Maastrichtské smlouvy prošlo ukotvení zásady subsidiarity několika legislativními proměnami. I přes tyto proměny však judikatura Soudního dvoru v této věci zůstala z ne příliš jasných důvodů jen málo rozvinutá. Původní důraz na soudní kontrolu ZS se v poslední třetině třicetiletého období přesunul z kontroly materiální stránky ex-post na kontrolu procesní ex-ante. Nakonec ani tato změna nepřinesla očekávané výsledky, resp. tyto přesto zůstávají málo zřetelné. Cílem této práce je dostat se co nejblíže k samotnému jádru problematiky a nabídnout odpovědi na praktické otázky, které nejvíce zajímají právníky. Ty se týkají se především právně-technické problematiky a selhávání očekávané role...
Evropská regulace hospodářské soutěže v oblasti informačních a komunikačních technologií
Blumental, Eva ; Šmejkal, Václav (vedoucí práce) ; Kunertová, Tereza (oponent)
Název: Evropská regulace hospodářské soutěže v oblasti informačních a komunikačních technologií Resumé Svět komunikačních informačních technologií se vyvíjí závratným tempem, a této rychlosti je potřeba se přizpůsobit. Jinak tomu není ani v oblasti práva hospodářské soutěže EU. Tato rigorózní práce se zaobírá vývojem evropského soutěžního práva v oblasti informačních technologií umožňujících komunikaci mezi uživateli. Rozsah těchto technologií je zúžen na telekomunikace a tzv. over-the-top aplikace, jelikož právě na těchto dvou odvětvích komunikačních technologií jsou rozdíly způsobené dynamickým vývojem vidět nejlépe. V oblasti telekomunikací je přiblížen historický vývoj odstartovaný procesem liberalizace, a dále jsou analyzovány rozsudky SDEU či rozhodnutí Komise ve všech odvětvích soutěžního práva - tj. čl. 101 a 102 SFEU, kontrola spojování podniků a stručně také státní podpora. Prostor je věnován následkům roamingu i jeho zrušení v blízké budoucnosti, a zásadní část analýzy se zaobírá trendem, jímž se rozhodování Komise v oblasti spojování podniků zdá ubírat. V oblasti OTT aplikací je představen jejich koncept, a velká část práce je věnována jejich specifické povaze, která se promítá také do rozhodování v oblasti hospodářské soutěže. Práce si pokládá otázku, jestli zvláštní povaha těchto komunikačních...
Daň z vína z pohledu práva Evropské unie
Nekovářová, Tereza ; Karfíková, Marie (vedoucí práce) ; Marková, Hana (oponent) ; Švarc, Zbyněk (oponent)
Problematika naplnění státního rozpočtu je věčným tématem, které je možné prohlásit za aktuální v jakékoli fázi hospodářského cyklu, tím spíše v době recese. V reakci na nástup finanční krize se vždy objeví potřeba nacházet nové zdroje financování vládních výdajů. I když zdanění vína je v tomto ohledu tématem spíše marginálním, je třeba si položit otázku, proč tomu tak je a zda není právě v této oblasti skrytý potenciál. Daň z vína však hraje významnou roli nejen jako příjem státního rozpočtu, nýbrž jako nástroj regulace spotřeby této komodity, jež je negativně vnímána z hlediska lidského zdraví. Uvalení spotřební daně z vína dále neovlivňuje pouze chování spotřebitelů, má totiž dopady i na rostlinnou výrobu v tomto odvětví. Celá problematika zároveň získává úplně jinou dimenzi tím, že oblast zdanění vína patří k oblastem, jež podléhají harmonizaci ze strany Evropské unie. V době globalizace a stále se prohlubující evropské integrace je důležité umět z těchto aspektů ekonomiky vytěžit maximum. V souvislosti s harmonizací daňových systémů členských států Evropské unie se nabízí otázka využití potenciálu jednotného vnitřního trhu k získání předního postavení mezi světovými ekonomickými hráči. Tento potenciál však není možné využít, pokud harmonizace nedosáhne dostatečného stupně a pokud nebude...
Zhodnocení prvního roku fungování Evropské komise
Nováková, Tereza
Text juniorní analytičky Terezy Novákové Komisi chválí za pokrok v souvislosti s vytvořením energetické unie a unie kapitálových trhů, pozitivně je hodnocena také reforma struktury Komise a portfolií. Naopak nejhůře hodnotí pokrok v dosažení dohody TTIP a v sociální oblasti a zdraví a nedostatek pokroku v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Lisabonská smlouva a vnitrostátní parlamenty: Studie č. 1.204
Čakrt, František
Role vnitrostátních parlamentů na unijní úrovni je v posledních letech stále posilována. Již před přijetím Lisabonské smlouvy vnitrostátní parlamenty aktivně monitorovaly a připomínkovaly návrhy unijní legislativy a s přijetím Lisabonské smlouvy se tato úloha ještě posiluje. Práce přináší přehled aktuálních změn, které vnitrostátním parlamentům Lisabonská smlouva přináší, a věnuje se také meziparlamentní spolupráci, která je základním předpokladem realizace některých nově zavedených kontrolních mechanismů.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Společná zahraniční a bezpečnostní politika Unie po Lisabonské smlouvě: Studie č. 3.082
Pecháček, Štěpán
Studie popisuje institucionální a rozhodovací rámec společné zahraniční a bezpečnostní politiky v kontextu změn, které v této oblasti přinesla Lisabonská smlouva. Společná zahraniční a bezpečnostní politika je Lisabonskou smlouvou prostřednictvím společných cílů propojena s dalšími činnostmi Unie, které mají dopad na unijní vnější vztahy, jako je např. společná obchodní politika nebo rozvojová politika. S tím souvisí vytvoření nové funkce Vysokého představitele Unie pro zahraniční vztahy bezpečnostní politiku, který personálně propojuje činnost Rady a Komise v oblasti vnějších vztahů. V oblasti rozhodovacích procesů k žádné podstatné změně nedošlo, nadále je smluvně chráněn státní zájem, který umožňuje členskému státu vetovat rozhodnutí. Autor konstatuje, že i přes výrazné změny, které Lisabonská smlouva přináší, především pokud jde o institucionální strukturu společné zahraniční a bezpečnostní politiky a její propojení s vnějšími vztahy Unie prostřednictvím společných cílů, společná zahraniční a bezpečnostní politika je i nadále vytvořena jako svébytný pilíř evropské integrace.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Rizika nedodržování daňové legislativy EU v ČR
Pech, Jan ; Vančurová, Alena (vedoucí práce) ; Doležalová, Ivana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá nedodržováním povinností v oblasti zdanění v České republice. Hlavním cílem práce je identifikovat rizika spojená s nedodržováním povinností, odhadnout jejich kvantifikaci a navrhnout řešení na jejich zmírnění nebo úplné omezení. První část práce pojednává obecně o evropském právu a o rizicích plynoucích z jeho nedodržování, čímž jsou uvedena teoretická východiska nutná pro aplikační část práce. V další části je popsán proces při nedodržování povinností a způsob stanovování sankcí. Poslední část je zaměřena konkrétně na Českou republiku, kdy jsou popsány dva již vyřešené případy nesplnění povinností a další tři právě probíhající. K nim jsou také odhadnuty sankce a navrhnuta řešení.
Soutěžní politika EU - Leniency Programme
Panáčková, Romana ; Němcová, Ingeborg (vedoucí práce) ; Bič, Josef (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl posoudit efektivnost programu shovívavosti, jednoho ze současných hlavních nástrojů boje proti kartelovým dohodám, na úrovni Evropské unie a České republiky. První část práce se obecně věnuje problematice kartelových dohod a jejich dopadů. Z této části tak vyplývají hlavní důvody pro přijetí politiky programu shovívavosti a jiných nástrojů pro boj s kartely. Druhá část je věnována obecným principům, na kterých program shovívavosti stojí a jeho umístění v platném právu. Následující dvě části obsahují popis a vývoj programu jednak na evropské úrovni a jednak v podmínkách České republiky. Jádrem obou je analýza rozhodování soutěžních úřadů na evropské i národní úrovni, tedy rozhodování Komise a českého Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Poslední část práce se zaměřuje na hlavní právní instituty, které případně mohou ohrozit efektivní fungování programu shovívavosti do budoucna, a na vymezení jejich vztahu k tomuto programu.
Finanční rámec rozpočtu EU v období let 2007 až 2013
Straková, Eliška ; Karpová, Eva (vedoucí práce) ; Bič, Josef (oponent)
Bakalářská práce se zabývá rozpočtem Evropské unie, konkrétně finanční perspektivou v období let 2007-2013. První část definuje obecné pojmy a charakteristiky spojené s problematikou rozpočtu Unie. Druhá část je věnována současnému finančnímu rámci. Detailněji je popsána výdajová i příjmová strana rozpočtu, a to z hlediska jednotlivých výdajových politik i zdrojů příjmů. Zmíněny jsou prioritní cíle Unie pro toto období. Třetí část plynule přechází k problémům současné perspektivy. Především se věnuje reformě rozpočtu, která započala právě v tomto období. V závěru práce je nastíněn pravděpodobný vývoj rozpočtové politiky Evropské unie pro následující finanční období.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.